STAR WARS -effekten

 

Noe av det lureste som George Lukas gjorde, da han laget den første STAR WARS -filmen i 1977, var at han holdt fast ved rettighetene til salg av fan-artikler. Filmen var en kjempe-hit, men det var penger som Lukas ikke så noe særlig til. Hollywood-filmer har takket være kreativ bokføring en stygg tendens til alltid å gå med underskudd, uansett hvor bra det går.

Lukas skapte derimot deler av sin store formue gjennom å selge dukker av sine hovedpersoner. Siden det gikk så bra med filmen, ble disse raskt meget populære, og de første settene med leketøy ble revet fra hyllene og var utsolgte i løpet av få dager.

Dette åpnet øynene for andre leketøysprodusenter. Reklame mot barn var som regel fortsatt forbudt, men om man laget kule historier som barn likte, tegnefilmer og blader, så ville man kunne tjene store summer på salg av formet plastikk, uten innhold om man ikke kjenner til bakgrunnshistorien.

En sann effekt av at reklame mot barn er blitt lov, er også at det ikke lenger ble nødvendig å lage tegnefilmer for å selge leketøy. Derfor finner man mindre tegnefilmer av slager He-man eller Action-man i dag, men Lego har tatt opp tråden.